Kontakt meg

Vil du melde deg på kurs, vite mer om dykking, få uavhengig utstyrsveiledning eller generelle dykkeråd?

epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

 

Ønsker du å bestille eller få informasjon om service på dykkeutstyr eller trykktesting av flasker?

epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

 

Verksted på Etterstad i Oslo

Åpent mandag-fredag
16:00-18:00 eller etter avtale.
Telefon: 46665103
(NB: ikke SMS) 

Banner
Banner

Send meg en mail om du vil bytte banner med meg.
AddThis Social Bookmark Button
Du leser: Hjem Service Hvor ofte skal en regulator ha ettersyn?

Hvor ofte skal en regulator ha ettersyn?

Et emne mange har meninger om, kvalifiserte eller ikke, er hvor ofte en regulator skal ettersees. På ditt grunnkurs i dykking var du innom emnet, og avhengig av organisasjonen lærte du noe i retning av at "en regulator skal til service en gang i året eller hvert hundrende dykk, det som kommer først".

Men du vil møte forskjellige meninger om dette ute på dykkesteder. Noen mener regulatorer ikke trenger så mye service om de brukes ofte og mye. Andre mener de ikke trenger ettersyn om de brukes sjelden. Og atter andre mener service bare er noe tull i seg selv, siden regulatoren aldri puster noe bra når de får den tilbake - så det er bedre de gjør jobben selv. Det finnes også de som mener de vet bedre enn produsentene selv, og gir egne anbefalinger... auda!

Som du vet er en regulator hva man kan anse som livsopprettholdende utstyr (eller "life support equipment", om du vil). Sånn sett er det kanskje det viktigste utstyret en dykker tar med seg under vann.

Kan du ikke puste, er det liksom... "game over".

Du har sikkert en forsikring som dekker deg om du skulle bli skadet, og det er bra. Men for at forsikringen din skal gjelde, må du ha oppført deg ansvarlig. Det vil si; ikke dykket utenfor dine (sertifikat)begrensinger, ha utvist god dømmekraft og ellers ha utstyret ditt i orden. Bryter du noen av disse forutsetningene er det en risiko for at forsikringsselskapet begrenser erstatningen.

Hva sier så noen fabrikanter om hvor ofte deres utstyr skal ha ettersyn/service? Det finner du i brukernamualen som du kastet da du tok i bruk utstyret.

Her får du litt hjelp med det...

Aqua Lung og Apeks: “You must obtain factory prescribed service for your regulator at least once a year from an Authorized Aqua Lung Dealer, regardless of the amount of use it has received. Your regulator may require this service more frequently, depending on the amount of use it receives and the environmental conditions in which it is used.”

Scubapro: “A SCUBAPRO regulator must be overhauled by an authorized Scubapro technician after 100 dives or not later than every 2 years, whichever comes first. The servicing is compulsory to preserve the limited lifetime warranty also.”

Subgear: A SUBGEAR authorized technician must verify the correct operation of the regulator and if necessary repair it, after 100 dives and not later then every 2 years, by authorized experts. The inspections are necessary to preserve warranty claims also.

Hollis, Oceanic og Aeris: Equipment used 100 dives or less per year should be serviced at least once per year. Equipment used more than 100 dives per year should be serviced after 100 dives prior to further use. To maintain your FREE routine annual maintenance parts all products must be inspected and/or serviced annually by an authorized Hollis, Oceanic, and or an Aeris Service Technician.

Altså ingen "når det passer", "når du merker at det er nødvendig" eller andre lite målbare intervaller foreslått av en "serviceteknikker" på facebook eller noen som tjener pengene sine på at du kjøper nytt utstyr.

Dropper du å følge disse anbefalingene kan ingen andre enn deg selv stilles til ansvar.

Og når du tenker på det - om du drikker én kaffe om dagen, betaler du gjennom et år 10-15 ganger mer enn det en ventilservice koster...