Kontakt meg

Vil du melde deg på kurs, vite mer om dykking, få uavhengig utstyrsveiledning eller generelle dykkeråd?

epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

 

Ønsker du å bestille eller få informasjon om service på dykkeutstyr eller trykktesting av flasker?

epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

 

 

Telefon: 46665103

 

Verksted på Etterstad i Oslo, men mange oppdrag utføres ute hos kunde - så send en mail eller ring og sjekk at jeg er på verkstedet når du ønsker å levere eller hente eller om du ønsker å levere sen ettermiddag/kveld.

Følg meg på Facebook

Du leser: Hjem Service

Covid-19/Corona og utstyrsservice

Bør du utføre service på utstyret nå?

Dersom det er tid for service på utstyet ditt, enten det er fordi det ikke fungerer helt som det skal eller om det har nådd tiden for serviceintervall anbefalt av produsenten eller gjennom bransjestandard, bør du ikke bruke utstyret.Fortsatt bruk innebærer risiko for at noe kan gå fatalt galt mens du dykker.Men hva kan du gjøre for å kunne fortsette å dykke trygt?

Hos Pust Dypt har vi tatt forholdsregler for å utføre service som er trygg for alle.

Du bør merke utstyr som ikke virker etter hensikten, og legge det til side slik at det ikke blandes med utstyr som er fungerende. Selv bruker vi ofte farget "strips" til denne merkingen, da den "gode gamle" metoden med å slå knute på en slange ikke er spesielt varig og heller ikke fungerer for annet enn ventilsett. Å skru utstyr fra hverandre er heller ingen god løsning, da utstyret bør leveres komplett til service.

I det følgende beskriver vi hvordan vi forholder oss til utstyr som du ønsker service på under coronapandemien.

Hva vi vet om viruset

Den nåværende versjonen av coronaviruet, SARS-CoV-2, er likt de fleste andre coronavirus vi kjenner, forskjellen ligger i at det er langt mer aggressivt mot åndedrettsystemet. Det vi vet sikkert er at viruset spres via dråpesmitte, og mye tyder på at det spres lettere jo nærmere kontakt individer har med hverandre. I tillegg kan smitte forekomme om viruset er avsatt på flater som en smittet person berører med etterfølgende berøring av en annen person og smitteoverførsel til munn, nese eller øyne.

Det er lite som tyder på at viruset smitter via mat og drikke

Hva vi gjør med utstyret

Du kan lese en inngående beskrivelse av regulatorservice her.

På grunn av situasjonen med corona/covid-19 har det vært nødvendig med noen endringer av rutiner rundt ventilservice.

  • Dersom du er syk, er satt i karantene eller har grunn til å tro at du er smittebærende skal du ikke levere utstyr til service. På samme måte som vi ikke vil ta imot eller håndtere utstyr ved sykdom eller mistanke om smitte.
  • Under kontroll av utstyret pustes det ikke på ventilene for å utføre funksjonstest, da dette utgjør en potensiell smittekilde fra kunde til serviceteknikker.
  • Når ventiler innjusteres er vi nødt til å puste på ventilene for å "sette" setet i første- og andretrinn. Etter at innregulering/-justering av ventilene er gjennomført blir de nå lagt i et desinfiserende bad i 30 minutter før de nøytraliseres i et såpebad og skylles rene i vann. Det kan derfor være ventilene dine er "våte" når du henter dem - dette er altså på grunn av en dekontamineringsprosess som har til hensikt å minimere smitterisiko.

Les mer …

Service på dykkeutstyr

I tillegg til gode skills er det én ting som gjør at du kan nyte tilværelsen i det våte element på en trygg måte: utstyr som fungerer optimalt.

Alle "vet" at dykkerflasker skal trykkprøves annethvert år, og alle "husker" at dykkerventiler (regulatorer) og øvrig utstyr bør ettersees en gang årlig (eventuelt noe oftere om du er en aktiv dykker). Allikevel utsetter vi og venter i det lengste. Og så, dagen før det store dykket eller like før turen til Rødehavet går, kommer vi på at utstyret ikke er ettersett på lange tider og burde få litt kjærlig omsorg før vi legger ut på nye eventyr.

Les mer …

Hvor ofte skal en regulator ha ettersyn?

Et emne mange har meninger om, kvalifiserte eller ikke, er hvor ofte en regulator skal ettersees. På ditt grunnkurs i dykking var du innom emnet, og avhengig av organisasjonen lærte du noe i retning av at "en regulator skal til service en gang i året eller hvert hundrende dykk, det som kommer først".

Les mer …

Hva er egentlig "trykkprøving"?

I motsetning til hva "alle" tror er trykkprøving av dykkeflasker bare et av flere steg i prosessen med å evaluere om den er skikket for nye to års bruk.

Les mer …

Hvordan foregår en ventilservice hos Pust Dypt?

Når du leverer utstyret ditt til service registreres utstyr (med serienummer om det finnes), og det opprettes en arbeidsordre.

Les mer …